Bumblebee Blogg

Bumblebee Blogg

Här kan ni följa oss på Bumblebee men även några av våra härliga företag som är en del av Bumblebee och deras vardag som företagare.

 

Publicerat 2021-11-28

Visste du att humlor inte ska kunna flyga- eller hur är det egentligen….?!

Vi har tidigare vid ett tillfälle skrivit att humlor inte ska kunna flyga i ett inlägg på Instagram. Detta för att vi som företag vill flirta med myten som säger att humlor inte ska kunna flyga med sin stora kropp och förhållandevis små vingar- men trots det så gör de det ända, precis som alla de småföretagare som varje dag gör det omöjliga. Detta är också anledningen till att vår plattform har döpts till just Bumblebee.nu!

Vi har väl aldrig fått så många reaktioner på något annat inlägg än just det inlägget där vi skrev att humlor inte ska kunna flyga. Vi fick mail från upprörda personer som informerade oss om att det var förlegad kunskap och som ”mellan raderna” ville idiotförklara oss. Så klart vet vi att humlor kan flyga och vi har också kännedom om vetenskapens förklaring till det. Om någon av er är nyfiken så förklarar forskarna att humlan kan flyga genom att när den flyger så slår den 180 vingslag i sekunden och efter vart och ett av dem vinklar den blixtsnabbt upp vingens framkant på ett sätt så att det bildas en luftvirvel på ovansidan. Det är denna som ger humlan lyftkraft (text hämtad från Sveriges natur, extern länk). Med inlägget så fick vi lära oss att ”faktafel” engagerar och skapar reaktioner 😉.

För att återgå till val av namn på vår webbplats…. För ett antal veckor sedan så skrev jag här på bloggen om utmaningar som vi på Bumblebee.nu har haft i samband med uppstarten av bolaget. En av utmaningarna var att vi väldigt gärna även ville döpa vårt bolag till just Bumblebee men vi fick avslag från Bolagsverket då de menade att det fanns andra bolag med samma namn som redan bedrev likande verksamhet som vi planerade att göra. Det blev många och långa diskussioner med Bolagsverket och beroende på vem vi talade med så fick vi lite olika svar (kan tilläggas att vi inte höll med dem i deras bedömning då bland annat ett av bolagen sysslade med plast(!) enligt det företagets verksamhetsbeskrivning). En person på Bolagsverket medgav dock att de kan ha gjort en felbedömning tidigare när de beviljade bolagsnamn som gjorde att vi inte hade fördelarna på vår sida. Men nog om det. Vi ville ju komma igång med företaget så snabbt som möjligt så för oss blev det till att hitta på ett annat namn så att vi kunde registrera bolaget och snabbt komma igång med skapandet av vår plattform. Vi kunde inte riktigt släppa namnet Bumblebee hur mycket vi än testade andra namn. Till slut hamnade vi i ett läge då vi behövde ta ett beslut på vad vår plattform skulle heta. Vi hade ju inte riktigt landat i något nytt namn som vi tyckte om och namnet på vårt bolag kunde omöjligen bli namnet på plattformen. Vi behövde ta ett beslut snabbt och valde då att döpa vår plattform till Bumblebee.nu och i samband med det påbörjade vi processen med att ansöka om att registrera det som ett varumärke, väl medvetna om att vi riskerade att behöva lägga ner mycket tid och pengar på att ändra namnet på vår plattform om varumärket inte skulle godkännas.

Att registrera ett varumärke var inte det enklaste. Vilka klasser skulle vi registrera det inom och hur skulle vi tänka? Som tur var så fick vi fantastiskt fin hjälp av personalen på Patent- och Registreringsverket. De la ner så mycket tid och engagemang på att hjälpa oss på bästa sätt.

Vi hade tur och fick i augusti detta år information från Patent- och Registreringsverket att vårt varumärke var infört i varumärkesregistret!

Vi är så stolta och glada över får fina varumärke som vi fått hjälp med att ta fram från de duktiga tjejerna på Jojo the agency.

Visst är vårt varumärke snyggt 😊?

 

Hoppas ni får en bra arbetsvecka.

//E

P.S Visste ni förresten att humlan föredrar gula och blå blommor, det är de färgerna som de ser bäst?!

 

 

Publicerat 2021-11-21

Spännande samarbetspartner och snart Black Friday

Hej,

Hoppas ni har haft en bra vecka!

Det har vi på Bumblebee.nu haft- dock så skulle vi ha haft ett fysiskt möte igår, där vi träffas och stämmer av statusen vad gäller pågående aktiviteter. Ni som har följt bloggen här sedan starten har kanske sett hur det brukar se ut på våra fysiska möten (annars kan ni scrolla ner lite för att se bilder från mötena)?!  Våra sammankomster är lite halvkaotiska tillsammans med våra fyrbenta vänner som gärna vill ha vår uppmärksamhet. I och med att vi träffas så sällan så har vi också alltid så mycket att prata om så det brukar ta ett tag innan vi kan börja gå igenom den inplanerade agendan- dessutom verkar vi vara som Skalman, i Bamse, hela vårt lilla gäng. Matklockan ringer vanligen direkt efter att vi har hanterat första punkten på dagordningen och mitt upp i allt så ringer hundarnas behovsklocka för en promenad. Ja ni hör ju, det är inte alltid det mest tidseffektiva träffarna vi har 😊. Nog talat om det, blev lite utsvävningar här. Skulle ju skriva om vårt inställda möte som var till följd av att det var många inställda tågavgångar mellan Uppsala och Stockholm pga. att SJ, som är en underleverantör till Mälardalstrafik har implementerat ett nytt(?) schemaläggningssystem som skapade stora utmaningar och som har lett till att ett flertal tågavgångar har behövt ställas in. Om jag har förstått det rätt så gäller utmaningarna inte bara på sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Hur som helst så ville vi undvika osäkerheten i att inte komma iväg alternativt inte kunna ta oss hem. Så vårt F2F-möte fick ställas in i sista sekunden. Vi hade även tänkt att vi skulle ha tagit lite foton till bloggen men det får bli vid ett annat tillfälle helt enkelt. Varken Jessica eller jag är så bekväma att vara framför kameran så kanske kanske kan det ha varit lite av en lättnandes suck när vi insåg att vi skulle slippa vara framför kameran i helgen….

Ny samarbetspartner  

I förra veckans blogginlägg så skrev jag lite kryptiskt om att vi har mycket saker som är på gång nu. Det mest spännande är att vi har ett samarbete tillsammans med Marketplace Sthlm (extern länk). Imorgon ska vi träffa dom i deras lokaler och lämna informationsmaterial om Bumblebee.nu som deras medlemmar kan ta del av.

Lite av det material som ska lämnas till Marketplace Sthlm

Marketplace Sthlm skriver såhär om sin verksamhet på sin webbplats;

_______________________________________________________________________________________

”Vi erbjuder våra medlemmar stöd för att boosta företagsstarten.

Kvinnliga entreprenörer (med fokus på nyanlända och/eller utrikes födda kvinnor) får en möjlighet att ställa ut sina produkter och tjänster för försäljning, testa marknaden och etablera sitt varumärke. Vi har en exklusiv co-working space och showroom (visningsrum) mitt i Högdalen Centrum.

Vi ger samtidigt tillgång till ett stort nätverk av kontakter, värdefull kunskap, inspiration och verktyg för att underlätta företagandet.  

Hur hjälper vi dig? 
Som medlem får du grundläggande kunskaper inom företagande, motivation att tro på dig själv, eventuellt finansiellt stöd, och coachning inom marknadsföring och försäljning. Du får även grundläggande ekonomisk rådgivning genom våra samarbetspartners.

Marketplace STHLM:s mål är att fler företag och verksamheter ska starta och växa.”

_______________________________________________________________________________________

Precis som Marketplace Sthlm så är även Bumblebees mål att fler företag ska kunna etableras/växa på marknaden genom att ge blivande- och redan existerande entreprenörer bättre och lättare förutsättningar till sitt företagande.

Vi hoppas också att några av de företag som är knutna till Marketplace skulle vara intresserade av att skriva ett blogginlägg här hos oss på Bumblebee.nu, för att ge oss andra en inblick i deras vardag och förhoppningsvis dela deras erfarenheter med oss- både vad gäller utmaningar och framgångar. Så håll utkik!

Black Friday

På tal om att hålla utkik så är det Black Friday nästa vecka och om det mot förmodan är någon som har missat vad det är så är det är en amerikansk ”klämdag” som infaller mellan Thanksgiving och helgen. Det är USAs största shopping- och readag och många menar att det också är startskottet för julhandeln. Denna ”tradition” har som bekant för de flesta av oss även nått Europa och Sverige och är dagen då man kan göra riktigt många bra fynd- då butiker sänker priserna på många av sina varor. Jag har dock noterat att många butiker redan nu har tjuvstartat och kör någon form av ”pre- Black Friday” samt att vissa butiker verkar köra Black Friday-weekend. Denna verkar också följas av cyber Monday som är webbshopparnas motsvarighet till Black Friday, även fast många webbutiker också verkar ha anammat Black Friday…. Vi på Bumblebee.nu vill inte vara sämre och kommer ha ett kanonerbjudande på fredag som du som företagare inte vill missa- så håll utkik på vad det är i våra Sociala medier-kanaler.

Bumblebee.nu i sociala medier

Om du inte redan följer oss i våra sociala medier så skulle vi bli jätteglada om du vill göra det. I skrivandets stund har vi 288 följare på Instagram och vi har en önskan om att vara över 300 stycken följare där innan månadens utgång. Så hjälp oss gärna genom att följa oss!

Instagram: @Bumblebeesweden
Facebook: Bumblebeesweden.se
LinkedIn: Bumblebee Sweden

Hoppas ni får en bra start på nästa vecka! //Erika

 

 

Publicerat 2021-11-14

Vad vill ni läsa om- och vilka vill ni ska skriva?

God kväll i stugorna. Idag är en sådan dag då jag har lite skrivkramp, brukar inte ha så svårt och veta vad jag ska skriva om. Inläggen handlar vanligen om någonting som vi på Bumblebee.nu har haft lite extra fokus på under veckan eller något ämne som har varit uppe för diskussion som även har lyfts här i bloggen.

Idétorka!

Vi på Bumblebee.nu vill ju att så många som möjligt ska kunna ta del av vår resa genom att bland annat följa oss här på bloggen- och gärna vara en del av vår resa genom att du som företagare registrerar din företagsprofil på vår plattform eller ingår ett samarbete med oss, genom att bli en del av våra kringtjänster. Alternativt att du som är i behov av att anlita kompetens som erbjuds på plattformen tar möjligheten att anlita något av de företagen som finns på Bumblebee.nu.

Just nu är det mycket som är på gång- både saker som har en direkt koppling till Bumblebee.nu och som vi förhoppningsvis kan skriva mer detaljerat om redan i nästa vecka samt aktiviteter som har en mer indirekt koppling till företaget och som vi hoppas kan utvecklas och bli ett bra komplement till vår verksamhet. Kanske kan det bli starten till en koncern(?!).

Vill du skriva ett blogginlägg här?

Vi har tidigare skrivit att bloggen inte bara ska vara en plattform för oss att nå ut men information, tankar och åsikter på. Vi vill att den även ska fyllas med texter skrivna av andra personer som representerar andra företag. Med anledning av det så skulle vi behöva ha er hjälp. Vad vill ni läsa om i bloggen? Och vilka vill ni ska skriva? Kanske har du något ämne som du önskar lyfta här i bloggen och är intresserad av att skriva. Hör i så fall av dig till oss på hej@bumblebeesweden.se.

Ta hand om er! //Erika

 

Publicerat 2021-11-07

Vad händer nu- ska vi tillbaks till kontoret?!

Hoppas ni alla har haft en fin Allhelgonahelg!

Själv har jag precis kommit hem efter att ha spenderat några dagar bland Hälsinglands blåa berg- underbart som alltid. Hemresan var inte direkt någon höjdare ur väderlekssynpunkt. Hamnade i, för mig, årets första snöfall som efter några kilometer söderut snabbt övergick till snöblandat regn, samtidigt som temperaturen var nära noll. Väl i Gävle slog det om till regn samtidigt som helgtrafiken började släppa något. När jag satt där i bilköerna som knappt rullade mer än 40 km/h på motorvägen så började jag reflektera över en artikel jag öglade igenom häromdagen. Det var DN (extern länk) som skrev om hur priserna på fritidshus har ökat de senaste åren. Enligt Hemnet toppar Ljusdal, Simrishamn och Kinda listan över de kommuner där fritidshusen har stigit allra mest under de senaste två åren. Tydligen så är det till stor del ”Stockholmarna” som har visat ett ökat intresse för fritidshusen och som också har möjligheten att trissa upp priserna.

Vad är det då som gör att storsdatsborna börjar visa ett allt större intresse för fritidsboenden?

Om jag går till mig själv, som trots Uppsalabo kanske kan titulera mig som storstadsbo(?) och som gärna spenderar mina lediga dagar i en mindre ort i Hälsingland så skulle jag säga att det som lockar mig är enkelheten att leva.  Det är nära till det mesta, både service och fritidsaktiviteter- och kanske det bästa av allt, det går att ta sig till matvaruaffären och fritidsaktiviteterna utan att hamna i långa bilköer eller möjligheten att hitta en parkeringsplats (som dessutom inte kostar skjortan). Vissa av er som läser detta tänker säkert att det i storstaden går att åka kollektivt dit man ska men ibland så fungerar det inte. Att åka buss efter en storhandling med massa matkassar och toalettbalar eller golfbagen efter en golfrunda är inte alldeles enkelt och ska man väga in säkerhetsaspekten så kan jag inte direkt påstå att jag gärna tar en promenad hem efter mörkrets intrång. Dessutom så skulle jag, baserat på min erfarenhet, säga att människorna är vänligare mot varandra och mer måna om sina medmänniskor. Med detta som bakgrund så ställer jag mig frågorna, är jag ensam om att känna och tycka som jag gör och är jag beredd att förändra livet genom att kalla mitt fritidsboende för mitt permanentboende på sikt?

Familj och vänner kan komma och hälsa på men hur skulle det bli med jobbet? Som svar på min fråga ovan så är jag är övertygad om att fler tänker som jag, att det finns stora fördelar med att bo på en mindre ort men att möjligheterna till det är begränsade då arbetsplatsorten är för långt bort för dagspendling.

Dock så är jag helt övertygad om att många arbeten kommer, inom en snar framtid, bli allt mer oberoende av vilken ort som de utförs ifrån. Möten och andra kontakter med kunder och kollegor kommer med all sannolikhet att ske via Teams eller Zoom i en allt större utsträckning- vilket i så fall skulle möjliggöra en större valmöjlighet av bostadsort.

Det skulle heller inte förvåna mig om arbetsgivare som kan erbjuda möjligheten till distansarbete också kommer kunna ha lättare att rekrytera personal än de företag som inte har den möjligheten.

Vissa arbeten kommer aldrig vara möjliga att utföra på distans, tänker främst på tjänstesektorn, men om fler väljer att bosätta sig på mindre orter så kommer det också att finnas en ökad efterfrågan på många tjänster på de orterna.  

Med det skrivet så kanske storhelgstrafiken är ett minne blott om några år- då vi redan bor där vi vill spendera våra lediga dagar.  

Vad tror du?

Mvh //Erika

 

Publicerat 2021-10-31

Halloween- är det ett kommersiellt jippo?

Har ni, precis som jag, haft besök av söta spöken, pumpor och en och annan skräckinjagande odefinierbar figur under helgen som frågat om bus eller godis?

Trots att Halloween infaller en söndag i år (är alltid 31 oktober) så har jag noterat att grannarnas barn smygstartade ”firandet” redan från i fredags…

Höll på att skriva att jag inte vet vad jag tycker om detta relativt nya ”påhitt” men läste att det har firats i Sverige på bred front redan från mitten av 90-talet. Så att påstå att det skulle vara någonting nytt känns såklart fel- om det är någonting som har firats årligen under ca 30 års tid.

Jag som är något konservativ och som tycker att Halloween har tagit alldeles för stort fokus från Allhelgonahelgen kan dock förstå tjusningen med Halloweenfirandet- framför allt utifrån barnens perspektiv. Roligt och säkerligen lite spännande att klä ut sig och sedan gå mellan grannarna och tigga godis.

Halloween sägs ha firats på bred front i Sverige sedan 90-talet

Halloweenfirandet i Sverige

Läste en artikel från 2019 på Svensk Handels hemsida (extern länk) där det stod att varannan svensk uppmärksammar Halloween samtidigt som det i USA firas av två av tre amerikaner.  Dessutom spenderar varje amerikan mer pengar på firandet än vad svensken gör. Vad kan detta betyda? Kan vi misstänka att firandet är här för att stanna och att det kommer bli allt fler svenskar som tar efter amerikanerna och börjar fira denna ”högtid” och dessutom spendera mer pengar på den. Vad tror du? Och om allt fler kommer fira Halloween vad tror vi då att det kommer ha för påverkan på (enligt mig) den allra finaste helgen vi har i Sverige- Allhelgonahelgen?

Oavsett vad man tycker om Halloween, som ibland lite elakt kan kallas för ett kommersiellt jippo så är det ju så att det är någonting som är väldigt bra för många företag- inte minst för dagligvaruhandeln. Enligt Svensk Handel (extern länk) beräknades svenskarna handla Halloweenprodukter till ett värde av lite drygt en miljard kronor och så länge det är någonting som gynnar företagarna så kommer jag alltid att stötta och försvara det kommersiella jippot 😊.

Vad jag däremot aldrig kommer kunna försvara är de bus som utförs och som skadar personers egendomar. Fick för en liten stund sedan information om att några grannar har blivit utsatta för äggkastning på fönsterrutor och fasad. Det är inte ok och kommer a l d r i g att vara det. Ägg riskerar att ha söner fönsterrutor och krossade ägg kan i vissa fall också skada fasaden- framför allt om fasaden är putsad och att åtgärda det på en putsad fasad kan vara mycket kostsamt- dessutom är det inte heller någon garanti att försäkringen täcker en sådan skada. Tro mig- jag vet av egen erfarenhet!

När jag skriver om detta så kom jag att tänka på ett väldigt sött bus som jag själv råkade ut för- för några år sedan då jag inte var hemma. Buset bestod i att få både postlådan och en del av häcken inlindad i (nytt) toalettpapper som fladdrade lite lätt i vinden när jag kom hem.

Från bus till Allhelgonahelgen

Inför Allhelgonahelgen, som firas nästa helg, så vill jag tipsa alla er som inte har möjlighet att besöka era nära och käras gravplatser för att tända ljus. Fonus erbjuder att göra det åt er och dessutom så är det helt kostnadsfritt. En så oerhört fin tjänst som jag tycker förtjänar lite extra uppmärksamhet. Gå in här (extern länk) om ni vill läsa mer om det. Jag är personligen så tacksam för tjänsten. Jag försöker alltid att åka till Falun den helgen (bor i Uppsala) för att tända ett ljus på min farmors grav och ett ljus i minneslunden där min farfar ligger begravd men just i år så får jag tyvärr inte ihop schemat, hur mycket jag än har försökt- så när jag uppmärksammade den fina hjälpen så minskade mitt dåliga samvete något i alla fall. Kommer vara så glad på lördag över att min fina farmors grav inte står i mörker och det är tack vare hjälpen från Fonus.  

Nästa helg tänder vi ljus och tänker på våra ära och kära som inte längre är med oss

Ta hand om er därute och tack för att ni tar er tiden att gå in här och läsa!

Mvh //Erika

 

Publicerat 2021-10-24

Affärsidé- bra eller...?

Går du i tankarna på att starta företag, eller har du ett företag och funderar på om din affärsidé verkligen håller?

Vågar påstå att du inte är ensam om att tro att just din och ditt företags affärsidé är det bästa som någonsin har formulerats sedan skivat bröd kom ut på marknaden. Kanske tror vi att just vår affärsidé är så unik och efterfrågad så att vi missar att göra en ordentlig marknadsundersökning av produkten- varan eller tjänsten, innan vi satsar både tid och pengar på att försöka att få ut produkten på marknaden.

Det finns oändligt med artiklar på nätet som beskriver just vad man som företagare ska tänka på för att lyckas med sin affärsidé. Nästa lika många artiklar finns att ta del av när det kommer till vad man som företagare ska tänka på för att undvika misstagen. Hittade ett inlägg på företagarna.se (extern länk) som listar 60(!) misstag som du som företagare ska undvika. Jag håller med författaren på varje punkt men även om jag gör det så ställer jag mig frågan om det verkligen är möjligt att inte falla på någon punkt?

Vilka risker ska man som företagare våga ta?

Samtidigt som det är så mycket som ska tas i beaktande vid företagandet så kan man också ta del av en annan ”skola” som menar på att man också måste våga chansa och våga ta risker- våga lita på magkänslan. Om alla 60 punkter ska uppfyllas, för att undvika misstag, så finns kanske risken att någon annan hinner före med just din affärsidé- och dessutom av en entreprenör med en större budget som tack vare den kan nå marknaden betydligt snabbare än vad din affärsidé illustrerar. Med det sagt så vill jag inte uppmuntra till att ta onödiga risker men jag vill ändå våga påstå att företagande är synonymt med ett visst risktagande. Jag som förordar både fångrem och fallskärm vill däremot uppmuntra till att aldrig satsa mer pengar (och tid) än vad du har råd att förlora- precis som aktier- aldrig handla för mer pengar än vad du har råd att förlora. Givetvis är vi alla olika och jag misstänker att det finns många som inte håller med mig i detta. Jag är själv ifrån en ”företagar-familj” och har förstått att synen på risk förändras beroende på var i livet man befinner sig.

Några intressanta bilidéer som fick mig att dra på smilbanden   

På tal om affärsidéer så skickade jag en artikel till Jessica i mitten av juni. Det var torsdag och jag hade fått veckans nummer av Uppsalatidningen- en gratistidning som ges ut veckovis till Uppsalaborna. Öglade igenom tidningen som vanligt men fastnade vid en artikel med rubriken ”10 galna biluppfinningar- som aldrig slog igenom”. Kunde inte sluta skratta, artikeln var välskriven och tog upp 10 helt fantastiska uppfinningar som (tack och lov) aldrig blev någon hit. Artikeln tog upp alltifrån fram- och bakvänd bil till bar i handskfacket samt ett önskemål från en Rolls-Royce kund om en guldbeklädd toalettsits i baksätet. Gå gärna in här (extern länk) och läs artikeln- kanske ger den oss andra en boost om att våga satsa på lite djärva företagsidéer eller så tar vi till oss av detta och tänker till en extra gång innan vi låter idéer bli till verklighet.

Behöver du ha hjälp att ta din affärsidé vidare?

Ta hand om er därute och kom ihåg att ni alltid kan vända er till oss på Bumblebee.nu om ni behöver ha hjälp med att ta er affärsidé vidare från just idé till verklighet- så hjälper vi er att komma i kontakt med någon av våra samarbetsparters som kan hjälpa er vidare.

Mvh //Erika  

 

Publicerat 2021-10-17

Månadens Bumblebee-möte F2F

Hej!

Precis hemkommen från vårt månatliga F2F-möte med Bumblebee-gänget. Då vi, eller rättare sagt jag, inte bor i samma stad så försöker vi få till fysiska träffar minst en gång i månaden- och då vi alla har andra arbeten också så blir det oftast så att det är under helgerna vi enklast får till dessa träffar.

Som vanligt när vi ses så har vi förstärkning av Jessica och Peters hundar, den här gången hade vi även mysigt sällskap av Peters ena katt, Elsa. Som Jessica skrev på Instagram (@Bumblebeesweden) så är det alltid lite smått kaotiskt när vi ses :)!

Mysigt sällskap på Bumblebee.nu!

Som jag har nämnt tidigare här på bloggen så går det lite trögt för oss att få in företag som registrerar sig på Bumblebee.nu. Desto fler småföretagare visar däremot ett stort intresse för våra kringtjänster och med anledning av det så diskuterade vi under denna helgs möte hur vi ska skapa mer fokus runt våra kringtjänster. Vi diskuterade också eventuell efterfrågan på fler typer av kringtjänster. Idag erbjuder vi förmedling av:

Är du småföretagare och behöver någon kringtjänst som du inte hittar hos oss? Hör i så fall gärna av dig till hej@bumblebeesweden.se för att tipsa oss om vad vi saknar! Och du- även om du inte är småföretagare men behöver ha hjälp med någonting av ovan tjänster så är du självklart välkommen att höra av dig till oss, så hjälper vi dig att komma i kontakt med lämplig kompetens. Kanske har du en komplicerad deklaration som du behöver ha hjälp med eller så har du kanske varit anställd utomlands och behöver få hjälp med att reda ut frågor kring din pension? Eller så har du helt enkelt råkat ut för samma IT- problem som jag och behöver ha support med att få nätverket att fungera och få den tekniska utrustningen hemma att ”prata” med varandra…

Har du också IT-strul ibland som du inte vet hur det ska lösas...??

 

Systerbolag till Bumblebee.nu?

Vi brinner för det egna företagandet och som ni som läser bloggen säkert redan har förstått (om det nu är någon som har hittat hit vill säga ;)…?) så har vi även före Bumblebee-resan varit egna företagare. Just nu så kliar det i fingrarna att även titta på nya företagsidéer- och även det var ett ämne som fick ta plats på dagens agenda. I kontrast till Bumblebee.nu, som erbjuder tjänster, så har vi inlett planerna på att undersöka möjligheterna vad gäller att bilda ett bolag som säljer produkter.

När vi ”brainstormade” så såg vi även möjligheten i att kunna involvera och hjälpa/anlita företag som idag finns registrerade i vårt företagarregister. För att gå vidare med detta så behöver vi givetvis ta fram en marknadsplan och framför allt göra en realistisk budget för att se om det är ett case vi skulle kunna gå vidare med. OM det är så att kalkylen ser bra ut så behöver vi också testsälja produkten i mindre skala för att se hur den mottas av konsumenterna. Ska bli ett riktigt roligt projekt att räkna på och givetvis så kommer vi berätta mer om det- förutsatt att vi tar idén vidare.

Stolt samarbete med Eliot på Onest Communication

Innan jag stänger ner datorn för kvällen så önskar jag få skriva några rader om Eliot, en riktig hjälte, som arbetar på företaget Onest Communiation och som har hjälpt Bumblebee.nu med marknadsföringen i sociala medier. Eliot är en ung, driftig och otroligt duktig och snäll kille som har gästat SVTs Nyheter i förra veckan. Här* kan ni läsa och se mer av honom och hans mycket gripande berättelse om att som ung växa upp som jude i Sverige.

Tack för att du tar dig tiden att läsa.

Mvh //Erika

*Länk tar dig till extern site, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eliot

 

Publicerat 2021-10-10

Namnförslag och event!

Har ni noterat vår otroligt söta humla som florerar i några av Bumblebees sociala medier-inlägg?

Jessica och jag visste tidigt att vi utöver logotyp och symbol ville ha någonting mer som symboliserar företaget och som var roligt och lite lekfullt- precis som det ska vara när man är småföretagare. Med tanke på vad vi heter så var det en självklarhet att figuren skulle vara i form av en humla! En humla som skulle ha ett snällt och glatt utseende och vara välkomnande och inkluderande. Just ett inkluderande intryck var otroligt viktigt för oss då vi vill att Bumblebee.nu ska vara tillgängligt för alla- både framgångsrika och mindre framgångsrika företag. Vi vill också att de som besöker Bumblebee.nu ska känna att det är en trevlig och inkluderande plats att besöka.  

Varken Jessica eller jag kan direkt skryta om våra kunskaper inom ämnet- vi behövde komma i kontakt med proffs som kunde hjälpa till att skapa det vi visste att vi ville ha- men som vi själva inte kunde skapa. Jessica fick kontakt med två fantastiskt duktiga tjejer som då hade startat ett relativt nytt företag, Jojo the agency, som bland annat hjälper till med grafisk formgivning. Sagt och gjort. Vi fick till ett första möte med dem (via Teams på grund av Pandemin). Vi beskrev vad vi ville förmedla och i all diskussion så landade vi i att de utöver humlan även skulle hjälpa oss att skapa en ny profil vad gällde färger, logotyp, symbol och passande typsnitt.  

Åter till vår humla- han (eller hon…?) har inte fått så mycket utrymme, varken här på Bumblebee.nu eller på våra Sociala medier-plattformar. Även om Jessica och jag tycker otroligt mycket om vårat figurmärke så råder det verkligen delade meningar bland våra vänner och bekanta. Vissa tycker precis som vi medan andra tycker att han ser för barnslig ut och att det för tankarna till en seriefigur för barn. Vad tycker du?

Oavsett vad du tycker om humlan så skulle vi nu behöva ha din hjälp att hitta på ett lämpligt namn- vad ska humlan heta? Vi tror att det är en kille som heter någonting på B- kanske Benny, Ben, Bosse eller Balthazar…? Hjälp oss gärna! Vi kommer också lägga ut samma fråga på Instagram (@Bumblebeesweden) och vem vet, kanske premieras det bästa förslaget 😊!?

Event och mingel
I vecka så var Jessica och jag på ett mycket trevligt och generöst event som företaget Ample anordnade och bjöd in till. Det är inte särskilt ofta som vi går på event trots att det är trevligt och ett bra sätt att ”nätverka” på, lära känna fler företagare och bredda sitt kontaktnät. Här behöver vi bli bättre och lära oss mer av vår duktiga kollega Peter, som jag skulle säga är ett geni när det kommer till att skapa nya kontakter och också sammanföra kontakter som kan ha utbyte av varandra!

Bilder från Ample Launch Event

På tal om att bredda sitt nätverk så var Jessica på ett mycket spännande möte i veckan där vi hoppas att Bumblebee.nu kan hjälpa till och förändra förutsättningarna för många småföretagare. Förhoppningsvis kan vi skriva mer om det här inom kort.

Ta hand om er och kom ihåg att det är rosa månad. Om du har möjlighet så köp gärna rosa produkter för att vara med och stötta i kampen mot Cancer. Jessica och jag gör det!

Mvh //Erika

 

Publicerat 2021-10-03

På vinst och förlust- företagande är ett risktagande

Rutiner i vardagen

Vardagen innebär allt som oftast rutiner. Tidiga mornar, hundar som ska rastas, barn som ska ha frukost, kläder som ska letas fram och så klart är det regn just den där dagen då det är som mest stressigt- och visst ligger de där lämpliga fodrade regnkläderna vackert nerpackade i en kartong i källaren från förra året, frågan är bara var kartongen är…?!?

De sena eftermiddagarna kanske inte heller är något undantag, då det är mycket som ska hinnas med på jobbet och man har knappt hunnit halvvägs med sin to-do-lista. Eftermiddagsmötet drar ut på tiden och de där brådskande mailen/telefonsamtalen man skulle ha svarat på före dagens slut börjar bli allt mer svårt att finna tid till.

Samtidigt som man funderar på hur man ska hinna med alla plikter genom en ”omorganisation” i arbetsplaneringen så plingar det till i telefonen då den privata kalendern påminner om att man har någon aktivitet inbokad, efter arbetstid, som man behöver jäkta vidare till och som inte är möjlig att ställa in med kort varsel. Vad blir resultatet av det? Kanske fortsätta arbetsdagen sent på kvällen, om man har den möjligheten alternativt försöka åka extra tidigt till jobbet dagen efter för att förhoppningsvis komma ikapp med sådant som ligger över en.  

Svårt att få tiden att räcka till? 

Känner någon av er igen sig i beskrivningen :)? Jag tror att vi alla har en plikttrogen gen i oss, vissa mer- andra mindre. Denna gen gör att vi har en yrkesstolthet och vi vill leverera. Visa både oss själva, kollegor och chefer att vi är duktiga, pålitliga och har förmågan att leverera goda resultat oavsett om vi har ett kontorsjobb eller ett hantverksjobb. Vad jag försöker beskriva är att vi gör otroligt mycket för våra arbeten- det kanske rent utav är så att arbetet är en identitet för oss? Ibland gör vi nog avkall på vårt eget välmående bara för att vi tror att det finns en förväntan på oss (som kanske inte ens finns) som gör att vi vill vara andra till lags.

Tänk då om man investerade den tiden, engagemanget, kunskapen och drivet på en verksamhet där du får mer inflytande, möjlighet att förvalta din egen tid och dessutom har ökade förutsättningar att bygga upp någonting som har ett värde och som ger avkastning!

Ångrar man sig?

När jag pratar med egna företagare så är det oftast just precis det här man får höra som är anledningen till att de har vågat ta steget till att starta eget och vara sin egna chef. Man värderar ”friheten” och möjligheten att få sätta sin egen agenda och inte behöva arbeta utifrån beslut som man själv kanske inte stöttar- samt att man ser möjligheten till att kanske tjäna (mer) pengar helt enkelt! Allt börjar ju trots allt med en idé som man tror på och vågar ta vidare just för att man har en övertygelse om att man kan göra det bättre än konkurrenterna eller fylla en lucka på marknaden som saknas.

Att starta ett företag ger inga garantier för att det ska gå bra- finnas pengar till att betala ut lön. Är det värt då att kanske lämna en trygg anställning för att slänga sig ut i ovissheten? Här är vi olika- och tur är väl det, men det jag hör ifrån de som har startat egna företag så är det att de aldrig någonsin har ångrat sig över att de tog det beslutet- att bli sin egen chef. Om det har gått bra för företagen så är det ju svårt och tro att de skulle ha ångrat sina beslut men hur är det då för dem som det inte har gått lika bra för? Jag har aldrig hört att någon av dem har ångrat sitt beslut, de har fått med sig så mycket kunskap och erfarenhet som de inte skulle vilja vara utan.

Att våga ta steget...

Jag tänker på det ibland att det är så mycket vanligare att höra om alla entreprenörer som lyckas med sitt företagande än om de som har haft stora utmaningar och behövt lämna sina drömmar, varför är det så? Jag som egen företagare skulle gärna vilja läsa och höra mer om det- kanske lär man sig till och med mer av att ta del av de svåra resorna med mindre lyckliga slut (även om man själv inte vill att sitt företag ska vara med i det sammanhanget…). Det är ungefär som de personer som vinner massa pengar på nätpoker, dom hör vi talas om men man hör väldigt sällan (eller aldrig) om de som förlorar pengar på det… Anses det vara fult att ”förlora” som entreprenör/egen företagare? Att vara egen företagare är för mig någonting oerhört modigt, samhällsviktigt- du är en samhällsbärare, och jag hoppas och önskar att fler vågar bli det och att ni som redan är det orkar och vågar vara det även i framtiden. Vad skulle Sverige vara utan alla egenföretagare?

Läste en så bra ingress på foretagarna.se* där det står ”….4 av 5 jobb skapas idag i mindre företag. Företagare är jobbskapare, samhällsbärare och välfärdsbyggare.”  Därför hoppas jag att vi tillsammans som är småföretagare och som planerar för att bli det hjälper och stöttar varandra. Alltifrån att vi köper tjänster och varor ifrån varandra till att tipsa och stötta varandra på denna resa- ibland räcker glada hejarop!

Går du i planer på att starta företag eller är du i behov av hjälp kring ditt företagande så kan Bumblebee.nu vara med och stötta- genom att förmedla lämplig hjälp. Läs gärna mer om det här.

 

Mvh //Erika

*https://www.foretagarna.se/kampanjer/jobbskaparna/om-jobbskaparna/

 

Publicerat 2021-09-27

Vad gör Bumblebee.nu som andra inte gör?

Det händer att vi får frågan om vad det är vi gör på Bumblebee.nu och vad det är som är unikt med just våra tjänster?

Egentligen så är inte tjänsterna, var och en för sig, som vi erbjuder särskilt unika- men däremot hur de är förpackade! Vi erbjuder den egna småföretagaren/egenanställde en (1) plats där möjligheten finns att få hjälp och support med sådant som rör det egna företagandet. Dessutom så är vår marknadsföringskanal, företagarregistret, helt kostnadsfritt att registrera sitt företag i. Företagsregistret är någonting som vi marknadsför brett i sociala medier- allt för att småföretagaren ska kunna fokusera på sina verksamheter och slippa lägga dyra pengar på marknadsföring, för att finna potentiella kunder, alternativt se oss som ett komplement till den egna marknadsföringen.

Vår ambition är att inom en snar framtid kunna bredda våra marknadsföringskanaler och också förbättra sökoptimeringen som skulle innebära att våra registrerade företag blir än mer synliga när potentiella kunder är i behov att få tjänster utförda och söker efter det på Google.

Utifrån ett kundperspektiv så erbjuder vi en (1) plats för att finna en bredd av kompetenser/tjänster. Man ska inte behöva googla efter en yrkeskategori i exempelvis Hudiksvall för att sedan få ”träff” på ett företag som erbjuder efterfrågad tjänst men på en helt annan ort än vad man sökt, bara för att det företaget har ekonomiska krafter (och kunskap(?)) att göra sig mer synlig via sökmotorer.

Dessutom har vi, Jessica, Peter och jag, full förståelsen vad gäller vikten av att gå den extra milen för att lyckas nå våra högt satta mål om att bli det självklara valet för både småföretagare, egenanställda och potentiella kunder att hitta varandra. Vi är övertygade om att vi erbjuder en unik plats för både företagare och deras kunder genom vårt sätt att förpacka tjänsterna på och marknadsföra dem!   

Vad kommer först- hönan eller ägget?

Bumblebee.nu är att ses som ett ungt företag där vi fortfarande är i uppstarten. Vi behöver dels ha företag i vårt företagarregister och dels trafik in till registret av potentiella kunder. Men hur gör vi det på bästa sätt? Vår strategi är att i det första steget fylla registret med en bas av företag med geografisk spridning och med olika kompetenser, för att i ett nästa steg nå ut till potentiella kunder där vi berättar att Bumblebee.nu finns och lyfta företagen vi har i registret.

Jag kan med handen på hjärtat säga att vi kanske har varit lite väl djärva och orealistiskt optimistiska när vi har sagt att vi ska ha en geografisk spridning på företag innan vi börjar rikta marknadsföringen mot kunder. Här har vi en utmaning! Vi börjar se svårigheten med att få den geografiska spridningen av företag. Vi ser att de flesta företag som hittar till oss befinner sig kring Mälardalen i huvudsak. Detta innebär att vi kan behöva se över våra kortsiktiga mål och påbörja marknadsföringen mot kunder i Mälardalsregionen samtidigt som vi fortsätter vårt arbete med att få in fler företag till registret som inte har sitt säte i Stockholm med omnejd.

Grattis till våra vinnare!

På tal om företagare i vårt företagsregister så har Bumblebee kört en utlottning på Facebook av ett helt års premiummedlemskap till ett värde av 1699 SEK, ex moms. Vinnarna är;

  • Enfro Sun Club
  • Svensk Trädgård & Städ

Stort tack till alla Er som deltog i utlottningen!

Vi planerar redan nu för fler aktiviteter där du har chansen att vinna fina priser och för att inte missa dem så följ oss på Instagram, Facebook och Linkedin.

Tack för att du tog dig tid att läsa detta inlägg! //Erika

 

Publicerat 2021-09-18

Ekonomi och filminspelning...

Vad har hänt på Bumblebee.nu denna vecka?

Det har varit en vecka som har haft ett visst fokus på de ekonomiska delarna. Då vårt räkenskapsår är mellan 09-01 till 08-31 så innebär det att det börjar bli dags för oss att stänga böckerna för vårt allra första år med Bumblebee! 

Jessica och jag bestämde oss tidigt, långt innan bolaget bildades, att vi skulle anlita en ekonomibyrå för att få hjälp med allt som rör redovisning. Personer i vår omgivning har varit fundersamma till hur det kommer sig att vi tar extern hjälp till detta då vi båda är ekonomer med universitetsexamen. Svaret är enkelt- nog för att vi kan titulera oss som ekonomer men vi är inte redovisningsekonomer. Vi vet vad det handlar om och vi skulle med all säkerhet få ihop allt på korrekt sätt MEN vi vill inte. Vi tycker att det är mycket bättre att de som kan ämnet bättre än oss och som har redovisning till sin profession är mer lämpade att göra jobbet. De kan både göra det bättre och snabbare än oss samtidigt som vi får mer tid över till att fokusera på verksamhetsutvecklingsfrågor och aktiviteter för Bumblebee.nu- allt för att du som företagare eller potentiell kund lättare ska kunna hitta varandra.

Vi vet att det är många egenföretagare som upplever en stress varje månad när skattedeklarationer ska skickas in till skatteverket eller frågor om hur kostnader ska bokföras- vad är egentligen kostnader och vad är investeringar? Vi är inget undantag och med anledning av det så har vi valt att underlätta vårt eget företagande genom att ta hjälp! Alla resonerar inte som oss, det finns många egenföretagare som känner sig bekväma med detta och som dessutom tycker att det är roligt men är du inte en av dem så tycker jag absolut att du ska ta hjälp. Vet du inte var du ska vända dig för den typen av support så hör av dig till oss på Bumblebee.nu. Vi hjälper dig att komma i kontakt med någon av våra samarbetspartners inom redovisning. Kanske Nora på Global Accounting?

Är du en blivande entreprenör men drar dig för att starta eget med anledning av just ekonomifrågorna så hoppas jag att du tänker om och inte låter det få stoppa dig!

Vi har som sagt inte bara fokuserat på ekonomifrågor under veckan. Peter har till exempel träffat en av Sveriges kanske mest kända entreprenörer, Leif-Ivan Karlsson, för att spela in en film med honom. En film där Leif-Ivan berättar om hur han har använt sig av Bumblebee.nu för att nå ut till potentiella kunder.

Om du inte redan har sett filmen så gå gärna in på Bumblebees Facebook- och/eller Instagramkonto så hittar du filmen där. På båda kanalerna heter vi Bumblebeesweden och lämna gärna ett avtryck på våra konton genom att gilla- vi skulle bli jätteglada för det!

Utöver det så har vi fokus på att nå ut till fler företagare med information om att vi finns och att det är kostnadsfritt att registrera sin företagarprofil hos oss- och genom det öka sin synlighet. Om du är en småföretagare och inte har registrerat en företagsprofil på Bumblebbe.nu så gör det och om du känner någon företagare som du tror skulle vilja synliggöra sitt företag mer så tipsa dem gärna om att vi finns!

Idag är det lördag och jag önskar er en riktigt bra fortsättning på helgen!

//Erika

 

Publicerat 2021-09-11

Vårt första blogginlägg

Var ska vi börja berättelsen om Bumblebee.nu?

Hösten 2018 träffades Jessica och jag för första gången på ett kontor i Kista. Vi hade länge känt till varandra men aldrig träffats. Jessica var underkonsult och egen företagare till det företag jag arbetade på då- ett mindre management bolag med uppdrag främst inom telekom-branschen. En dag möttes våra vägar då Jessica, den konsult med de mest prestigefyllda projektledaruppdragen av oss alla, behövde ha hjälp att "scopa" ett projekt. Vi spenderade mycket tid tillsammans under några intensiva veckor och efter många och långa samtal insåg vi båda två att vi delade en dröm- drömmen om att få hjälpa småföretagare och egenanställda att nå ut till potentiella kunder (företag och privatpersoner) utan att behöva ha ett gediget kontaktnät, stor budget till marknadsföring eller behöva betala brokers/mellanhänder för att få uppdrag/tjänster förmedlade.

Vi hade också båda två förstått genom våra vänner och bekanta att sociala nätverk som Linkedin inte var det självklara valet för många yrkeskategorier att hitta sina potentiella kunder via. Med detta som bakgrund så slog vi slag i saken och bestämde oss för att vi behövde skapa bryggan som kunde möjliggöra och underlätta för småföretagaren att synas och nå ut till potentiella kunder utan att det skulle behöva kosta någonting. Genom att inte behöva lägga pengar på marknadsföring och införsäljning så torde även tjänsterna kunna säljas till en något lägre peng- som gynnar kunden! 

För att ytterligare underlätta företagandet så ville vi kunna erbjuda tjänster inom olika kategorier- sådant som vi av egen erfarenhet visste att vi själva har varit i behov av som egna företagare. Med detta som bakgrund så träffades Jessica och jag minst en gång i månaden, ofta fler, för att diskutera hur vi skulle ta vår idé vidare- från idé till verklighet!

I alla beslut vi har tagit, både vad gäller ekonomiska och strategiska, så har vi hela tiden utgått ifrån oss själva och vår erfarenhet. För oss är det viktigt att det vi gör ska vara sjyst och ärligt, vi vill lyfta den egna företagaren/egenanställde och skapa de bästa förutsättningarna för dem utan att det ska behöva kosta någonting.

Hur kan det vara gratis att marknadsföra sig på Bumblebee.nu? 

Vår ekonomiska kalkyl bygger på att få intäkter från våra annonsplatser. Genom att du som företagare registrerar en profil på Bumblebee.nu så skapar den trafik till webbplatsen och genom det så kan vi sälja annonsplatser. Vi förmedlar också tjänster där vi får en liten del av intäkterna med förutsättning att våra registrerade kunder inte behöver betala för det påslaget. Våra nära samarbetspartners slipper själva jaga uppdrag och kan genom det få ut mer debiterbar tid som gör att de inte behöver ta överbetalt för de tjänster som Bumblebee förmedlar. Vi får även intäkter från de företag som väljer att teckna premiummedlemskap. Dessa pengar går främst till att utveckla plattformen. 

Tillbaks till hur allting började

När vi, Jessica och jag, äntligen hade fått vår affärsidé och affärsplan klar (det tog sin tid att fila på detaljerna :)) så gick det väldigt snabbt, vi anlitade ett bolag som fick i uppdrag att bygga plattformen. Parallellt med det så registrerade vi bolaget, dock inte helt problemfritt- men mer om det i ett annat blogginlägg. 

Idag har vi vårt älskade företag som vi är SÅ stolta och glada över- vi vårdar det som om det vore en kär ägodel. Resan från att vi fick brevet från Bolagsverket, som informerade om att de hade registrerat VÅRT företag, till idag är både spännande, rolig, utmanande, brokig och helt fantastisk. Allt detta kommer vi också berätta mer om i kommande inlägg men under denna resa så har vi också haft förmånen att få med oss Peter på Bumblebeetåget. Peter har en lång och gedigen erfarenhet från ledande positioner inom Sales, från både större och mindre företag. Det var dessutom i hans kontorslokaler som Jessica och jag fick sitta på helgerna när vi arbetade med vår affärsidé långt innan Bumblebee bildades. 

Jessica, Erika och Peter. Bild från höstens kick-off som du kan läsa mer om här.

Så vad har vi gjort idag?

Idag träffades vi, Jessica, Peter och Jag för att ha vår månatliga avstämning F2F. Som alltid så är det Jessica, vår VD som håller ställningarna och leder mötena. Det är också hon som förbereder agendan med punkter som gås igenom och dagens huvudämne var frågor kring vår webbplats och dess behov av utveckling.

Peter och Jessica från dagens F2F-möte (även Plutten blev med på bild)

Precis som  så många andra småföretagare behöver vi väga nyttan mot kostnaderna och det är ju så att önskemålen inte riktigt stämmer överens med vad avsatt budget ger utrymme för... 

Vi tre som är huvudpersonerna bakom Bumblebee är alla väldigt olika men någonting som vi alla har gemensamt, utöver intresset för Bumblebee, så är det hundar. Vi är alla stolta hundägare och givetvis är de med på våra möten. Idag hade vi förstärkning av Chanel, Gunnar (som inte kom med på bild) och Plutten.

Fina Chanel                                                Älskade Plutten som kom rusande
                                                                     och också ville vara med på bild...

Vi fortsätter arbetet med Bumblebees utveckling och hoppas att du, oavsett om du är företagare eller potentiell kund till våra registrerade företagare, vill vara med på vår resa till att göra Bumblebee tlll det självklara valet vid marknadsföring av företag eller vid köp av tjänster som Bumblebees registrerade företagare erbjuder.

Väl mött //Erika